The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter

28-29 juni 2025
Kloosterhotel ZIN, Vught

STEFANIE SWAVING

SPREKER 

EGO

Mijn eigen school-carrière begon lang geleden op de PiusX mavo in Veghel. Doubleren en met de hak over de sloot een diploma op zak. Wat een drama was dat. Na de zoveelste dag op de gang bedacht ik me al dat het ook anders zou moeten kunnen. Laten we er voor het gemak maar even vanuit gaan dat daar mijn motivatie voor een baan in het onderwijs is ontstaan. Misschien heb ik het verhaal een klein beetje geromantiseerd, maar dat mag. Ik ben een kunstenaar!

Opgeleid als grafisch vormgever, fotograaf, autonoom kunstenaar, docent beeldende vorming en sinds twee jaar ook docent levensbeschouwing. Al meer dan 20 jaar werkzaam als docent op het VO en Mentor. Maar om niet te vergeten, ik ben trotse moeder van drie pubers. Misschien leren zij mij wel de beste levenslessen.
Het creëren van een wereld zoals ik deze zie, of graag zou zien is een levenslang proces. Het is een ‘doorlopende leerlijn’ zoals dat in het onderwijs wordt genoemd. Zie het als een noodzakelijk kwaad om de chaos om me heen te ordenen. Soms lijkt het te lukken, maar vaak is het bij nader inzien toch niet gelukt. De innerlijke strijd maakt het uitdagend, leerzaam en soms frustrerend.

Dit proces probeer ik ook aan mijn leerlingen te leren. Loslaten van de verwachting om ‘mooie’ dingen te maken, ruimte maken voor de ontwikkeling en het experiment. Zonder mezelf de hemel in te prijzen zie ik mijn onuitputtelijke creativiteit als kwaliteit die ik vrijwel altijd en overal probeer in te zetten. Of het nu gaat over het inzichtelijk maken van theorie of om het zichtbaar en tastbaar maken van emoties. Niet alleen bij Beeldende Vorming, maar ook bij het vak levensbeschouwing maak ik graag gebruik van de kracht van beelden en kleuren. 


Zelfexpressie

Sinds de opkomst van ‘Paarse Vrijdag’ worden leerlingen op een jonge leeftijd genoodzaakt om over persoonlijke thema’s zoals geslacht en geaardheid na te denken. Hoe komen zij aan een mening, zijn zij al op een leeftijd dat ze essentiële beslissingen kunnen nemen? Hoe komen zij eigenlijk aan hun mening? En wat is de rol van ouders, media, sociale contacten en school?

Tijdens mijn workshop neem ik je graag mee in een onderzoek naar jezelf, zoals we dat soms van leerlingen verwachten. In hoeverre zijn wij zelf in staat tot zelfexpressie?  Wie ben jij, wat is belangrijk in je leven en hoe kun je jezelf vormgeven (beeldend). 

De grootste uitdaging is om ‘mooi & lelijk’ los te laten en de essentie van o.a. je denkbeelden, fantasieën en dromen de vrije loop te laten. We starten samen, na deze gezamenlijke opstart bewandelt iedereen zijn eigen pad om uiteindelijk de route na te bespreken.
^